Intermittent Fasting

Gepubliceerd op 31 mei 2022 om 08:58

Ik heb al eerder eens geschreven over IF. Ik ga hier uitleggen wat dat precies is. Als eerste een NOTE: IF staat overal over internet als afslankmiddel. IF is niet geschikt voor mensen met burn-out, bijnieruitputting, zwangerschap, Diabetes Type 1en 2, mensen jonger dan 18 jaar en mensen met een ondergewicht of in het verleden een eetstoornis hebben gehad.

IF is NIET de manier om snel een paar kilo’s te verliezen IF is een blijft een aanvulling op je leefstijl. Wil je graag IF toepassen in je leefstijl, neem dan altijd contact op met een ervaren persoon of doe het onder begeleiding van bijvoorbeeld een gewichtsconsulent.

IF is mijn leefstijl voor meer dan 10 jaar. En ook ik vast niet voor 16 uur per dag. Maar daar ga ik meer over vertellen.

Wat is intermittent fasting?

Een dieet schrijft voor wat je eet of drinkt. Intermittent fasting is geen dieet, want het vertelt je niet wat er op je door de dag moet eten. Wat is het dan wel? Intermittent fasting (ook wel periodiek vasten genoemd ) is een vorm van afwisselend vasten. Het gaat om wanneer je wel en níet eet. Tijdens het vasten mag je niets eten of drinken, behalve water, thee en zwarte koffie. De voordelen van intermittent fasting zouden onder andere kunnen zijn: vetverlies, een heldere geest, autofagie (afbreken en recyclen van oude en beschadigde cellen) en een verbeterde insulinegevoeligheid.

Intermittent Fasting is niet iets nieuws. Tijdens de prehistorie, de tijd dat de mensheid als jager-verzamelaars leefden, stonden er voornamelijk vette hoefdieren, denk aan mammoeten of varkens op het menu. Er werd destijds nog geen voorkeur gegeven aan de magere delen van het dier, sterker nog, het hele dier werd geconsumeerd. Hierdoor bevatte het dieet van onze voorouders veel voedingstoffen en calorieën. Maaltijden verzadigde langer. Intermermittent Fasting is daarmee dan ook niets anders dan de tijd tussen twee maaltijden verruimen.

Intermittent Fasting (IF) is het toepassen van een ander eetschema. Perioden van eten worden afgewisseld met perioden van niet eten. Feitelijk gezien, doen de meeste mensen dat al. Met het hanteren van een vast dag- en nachtritme, ontstaat er automatische een periode van vasten in de nacht. Wanneer een laatste maaltijd genuttigd wordt rond de klok van zes uur in de avond, misschien nog een ’tussendoortje’ bij de koffie om acht, wordt de nacht doorgebracht zonder te eten. Dat betekend al snel een uurtje of elf niet eten. Je past dus je eetraam aan door deze te verlengen. Je laatste maaltijd nemen, slapen en dan nog wachten tot het tijd is om te eten.

 

 

Wat is dan het voordeel om langer geen voedsel tot je te nemen?

Het menselijk lichaam werkt anders als er voeding in het lichaam aanwezig is, dan wanneer het lichaam voor een langere tijd onthouden wordt van voedsel. Wanneer voedsel het lichaam bereikt, wordt dat direct omgezet in energie. Als er geen voedsel meer voorhanden is, zal het lichaam zijn energiereserves gaan aanspreken. Deze energiereserves liggen opgeslagen in de lever, als primaire reserve voorziening en secundair in lichaamsvet. Wanneer het lichaam gewent is energie te halen uit vet, geeft dat veel voordelen. Feitelijk gezien, gebeurd dit ook tijdens het toepassen van het ketogeen dieet. Hierbij wordt het lichaam echter enkel onthouden van koolhydraten en bovenmatige eiwitconsumptie. Door het toepassen van intermittent fasting zal het lichaam naast normale vetverbranding (via voeding), ook eigen lichaamsvet gaan verbranden. Zie het plaatje hierboven. Een bijkomend verschijnsel is het stimuleren van autofagie (autofagie is ons ‘afvalverwerkingssysteem ). Cellen vernieuwen zich en beschadigde cellen worden verwijderd uit het lichaam. Ook het lichaam recycled materiaal en nog bruikbaar materiaal wordt hergebruikt. Dit is een voortdurend en natuurlijkproces, maar wordt door middel van intermittent fasting sterk gestimuleerd. 

 

Intermittent fasting in de praktijk

Er zijn verschillende manieren om IF toe te passen in de dagelijkse praktijk. Belangrijk is dat het past bij de leefstijl die je hanteerd. Er is geen goed of fout, maar er zijn wel een aantal spelregels. Om te spreken over intermittent fasting, moet men er minimaal 12 uur van de 24 uur niet gegeten te worden. Dit is nodig om het gewenste aantal ketonen te bereiken. Hoe deze tijd ingedeeld wordt is afhankelijk van de leefomstandigheden, wensen en voorkeuren van de persoon die intermittent fasting wil gaan toepassen, Wordt er bijvoorbeeld veel waarde gehecht aan het gezamenlijk nuttigen van maaltijden of niet.

 

 

En hoe IF toe te passen.

Hier een plaatje van de meest gebruikte methode genoemd de 16-8 methode>
Vasten gedurende 16 uur per dag. Eten in een periode van 8 uur.

Een ander manier is Alternate Day Fasting.
Afwisselend een dag eten en een dag vasten

De 5:2 methode.
Vijf dagen per week normaal eten en twee dagen calorieën beperken tot 500-600.

24-uur of OMAD
One meal a day-methode betekend 24 uur niet eten. Wat neerkomt op een maaltijd per dag.

Verlengd vasten
De vastentijd rekken op tot het moment dat het niet goed meer voelt. 1-3….dagen. Not my cup of tea. Maar het wordt door veel mensen gedaan.

Zoals bovenstaand te lezen is, zijn er nogal verschillende manieren om intermittent fasting toe te passen in de dagelijkse praktijk. Intermittent fasting kan soms worden toegepast, maar ook prima als vast patroon ingepast worden binnen een gezonde leefstijl. Zo is de ervaring dat de 16-8 methode vanzelf ontstaat bij het hanteren van een strikte ketogene leefstijl ( een heel ander verhaal wat ik nog eens zal posten).

 

Hoe ik het doe?

Ik vast minimaal 12uur en maximaal 14. Om een eenvoudige reden: ik krijg onvoldoende voedingsstoffen binnen in 8 uur. Voor mij is het teveel om te eten en niet passend bij mijn lichaam.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.